1. Zasady BHP i ergonomii obowiązujące na stanowisku
projektowym wyposażonym w sprzęt komputerowy.
Ergonomia stanowiska działu projektowego:
A. Biurko powinno spełniać następujące kryteria:
● wymiary blatu co najmniej 100 x 80 cm,
● regulacja wysokości umożliwiająca wykonywanie pracy zarówno w pozycji siedzącej
jak i stojącej (w zakresie około od 55 do 120cm),
● jasny kolor,
● zaokrąglone brzegi.
B. Krzesło biurowe powinno być wyposażone w:
● regulację wysokości siedziska (zwykle w zakresie od 40 do 50 cm),
● wyprofilowane oparcie odpowiednio do lordozy lędźwiowej,
● regulację wysokości oparcia (o co najmniej 5-7 cm) i kąta pochylenia oparcia (zwykle
w zakresie od 90 do 110 stopni od płyty siedziska),
● podłokietniki umożliwiające przysunięcie się do biurka, sięgające mniej więcej od
oparcia do połowy siedziska (niezbyt długie),
● regulację wysokości podłokietników i odległości między nimi.
Do pracy wykonywanej przez dłuższy czas warto wybrać krzesło, które spełnia bardziej
szczegółowe wymagania zawarte w normie PN-EN 1335-1:2004
C. Podnóżki
● powinny mieć powierzchnię oparcia o wymiarach co najmniej 45 x 35 cm oraz kąt
regulacji w zakresie 5-15°. Należy z nich korzystać w przypadku, gdy wysokości
powierzchni roboczej (biurka) nie da się regulować lub zakres regulacji jest
niewystarczający. Szczególnie przydatne są dla osób niższych.
D. Monitor
● Z punktu widzenia obciążenia narządu wzroku ważny jest monitor: zarówno jego
ustawienie jak i parametry obrazu. Rozdzielczość ekranu monitora powinna być taka,
by zapewnić ostry obraz. Wadą wysokiej rozdzielczości jest to, że gdy rozmiar
ekranu jest niezmieniony, wyświetlane obrazy są mniejsze. Najważniejsze cechy
monitora to: kontrast powyżej 1000:1, jasność min. 250 cd/m2 (w przypadku jasno
oświetlonych pomieszczeń ta wartość powinna być większa), najlepiej jasna, nie
odbijająca światła obudowa oraz zużycie energii poniżej 25 W. Na monitor należy
patrzeć z odległości około 60 – 70 cm. Optymalna odległość oczu od monitora może
być określana dwojako:
● w oparciu o wielkość znaków na ekranie – powinna być od nich ok. 150 razy większa
(jeśli np. znaki mają 4 mm, odległość od ekranu powinna wynosić 60 cm).,
● w oparciu o wielkość monitora – powinna wynosić co najmniej 1,5 długości
przekątnej monitora.
E. Myszka
● powinna być dobrana dla konkretnego użytkownika z uwzględnieniem wielkości ręki.
Podczas pracy z myszką nie należy przyjmować statycznej, nienaturalnej pozycji, np.
wyciągać lub skręcać nadgarstka czy przedramienia.
F. Klawiatura
● pomaga zapobiec napięciu mięśni ponieważ dzięki niej przedramię i nadgarstek
znajdują się w lepszej pozycji względem siebie. Odległość między klawiszami na
klawiaturze musi wynosić co najmniej 19 mm. Podczas wprowadzania tekstu
użytkownik powinien wyraźnie słyszeć i czuć, kiedy klawisz został wciśnięty. W
przeciwnym wypadku użytkownicy mają tendencję do uderzania w klawiaturę nawet
do 3,9 razy mocniej niż jest to konieczne.
G. Podkładka
● Należy mieć jednak świadomość, że w ostatnim czasie pojawiły się głosy, że mogą
one powodować nadmierny ucisk w nadgarstku. Dlatego też ich stosowanie jest
raczej sprawą indywidualną, zależną od komfortu konkretnego użytkownika.
H. Organizacja przestrzenna stanowiska pracy z komputerem
ZAD. 2Wytyczne do szkolenia pracowników:
Ogólne zalecenia:
● uporządkowanie i oczyszczenie miejsca pracy, aby przestrzeń pozwalała na
swobodne przemieszczanie się,
● w trakcie prowadzonych prac, w pomieszczeniu powinny przebywać wyłącznie
upoważnione osoby,
● należy wcześniej przygotować narzędzia i elementy niezbędne do montażu
okablowania,
● wykorzystywanie znaków lub napisów ostrzegawczych,
● należy pozbyć się lub zabezpieczyć przed ewentualnymi zagrożeniami na miejscu
pracy np. ustawić osłony zabezpieczające w pobliżu maszyn, zabezpieczyć
wszystkie ewentualne otwory i doły,
● miejsce pracy powinno być odpowiednio oświetlone,
● na każdym stanowisku powinna być zapewniona możliwość korzystania ze sprzętu
zapewniającego bezpieczną pracę,
● w czasie kucia otworów i bruzd w murach należy używać okularów ochronnych, bez
których praca jest zabroniona,
● przed rozpoczęciem pracy przy użyciu narzędzi i sprzętu o napędzie elektrycznym,
należy sprawdzić czy działają one prawidłowo.
● zapoznanie pracowników z drogami ewakuacji i rozmieszczeniem ich, oraz zasadami
użycia sprzętu ppoż
Wykorzystywanie urządzeń elektrycznych:
● każdy z pracowników powinien używać okularów ochronnych zabezpieczających
oczy przed ewentualnymi odpryskami,
● osoby montujące winny posiadać informacje o przebiegu innych instalacji aby nie
doszło do ich uszkodzenia w trakcie prac,
● w miejscu prowadzonych prac należy umieścić w widocznym i dostępnym miejscu
apteczkę,
● przed rozpoczęciem użytkowania urządzeń elektrycznych należy sprawdzić ich stan,
● w przypadku gdy prace będą wykonywane na wysokościach, pracownicy powinni
korzystać z torby na narzędzia, drabin i zabezpieczonych rusztowań zachowując
typowe środki ostrożności jak korzystanie z drabin pojedynczo.
● zakazane jest używanie elektronarzędzi z uszkodzeniami, w tym uszkodzeniami
przewodów zasilających
Do podstawowych czynności pracownika odpowiedzialnego za montaż sieci komputerowych
należą:
● zapoznanie się z dokumentacją i instrukcjami od przełożonego, dotyczących
bezpiecznego wykonania powierzonych zadań,
● zapoznanie się ze schematem sieci energetycznej pomieszczenia,
● ustalić prawidłową kolejność wykonywanych czynności,
● przygotować sprzęt niezbędny do przydzielonej pracy i sprzęt ochrony osobistej np.
okulary ochronne,
● sprawdzić sprawność sprzętu do pracy i sprzętu ochrony osobistej, o wszelkich
usterkach należy powiadomić przełożonego lub służbę bhp w celu ich usunięcia,
● zdjąć z rąk wszelką biżuterię i ozdoby typu bransoletki lub pierścionki.
W czasie wykonywania pracy:
● wykonywać pracę według zaleceń zwierzchnika, nie stwarzając zagrożenia dla siebie
i innych,
● wykonywać prace zlecone tylko przez przełożonego,
● do transportu ręcznego cięższych przedmiotów wykorzystywać przeznaczone do
tego celu urządzenia,
● utrzymywać stanowisko pracy w należytym porządku i czystości,
● w przypadku wątpliwości co do wykonywanego zadania należy zwrócić się do
przełożonego o dodatkowe wskazówki,
● w przypadku uszkodzenia elektronarzędzia, powinno się je wyłączyć i zabezpieczyć
przed włączeniem przez osoby niepowołane, a także powiadomić przełożonego,
● nie wolno dotykać urządzeń będących w ruchu np. przekładni, kół pasowych
elektronarzędzi itp.,
● należy chronić elektronarzędzia przed zamoczeniem i zawilgoceniem,
● podczas pracy zespołowej stosować się do poleceń przełożonego,
● stosować się do instrukcji stanowiskowych,
● zabrania się tarasowania przejść i dróg do sprzętu przeciwpożarowego i wyłączników
prądu
● przebywanie osób postronnych na stanowisku pracy jest zabronione,
● nie przeszkadzaj innym w pracy i nie pozwalaj sobie przeszkadzać, prowadzenie
zbędnych rozmów na stanowisku pracy jest niedopuszczalne,
● zabrania się dokonywania samodzielnych napraw linii energetycznych itp.
● demontowanie zabezpieczeń jest zabronione,
● w przypadku przerwy w dopływie prądu należy wyłączyć i zabezpieczyć
elektronarzędzia przed osobami niepowołanymi,
● odpady szkodliwe i niebezpieczne powinno wyrzucać się w miejscach oznaczonych,
do tego przeznaczonych.
Czynności związane z wypadkiem przy pracy:
● każdy wypadek powinno się zgłosić przełożonemu,
● poszkodowanym udzielić pierwszej pomocy i wezwać pogotowie,
● należy zabezpieczyć stanowisko pracy i pozostawić je w stanie jak w chwili wypadku
aż do przybycia odpowiednich służb,
● w wypadku incydentu zagrażającemu życiu w miejscu pracy np. pożaru, należy
kierować się oznaczeniami w kierunku wyjść ewakuacyjnych i powiadomić o tym
odpowiednie służby oraz przełożonego,
● przełożony zobowiązany jest zaznajomić pracowników z rozmieszczeniem sprzętu
gaśniczego oraz przewidzianymi sposobami ewakuacji.
Czynności po zakończeniu pracy:
● uprzątnięcie stanowiska pracy,
● sprawdzić stan użytych ochron osobistych,
● oczyścić i zdać użyte ochrony osobiste,
● sprawdzić stan pozostawionego stanowiska, czy nie stwarza jakichkolwiek zagrożeń
Główne oznaczenia ppoż:
Droga ewakuacyjna
Miejsce niebezpieczne
Oznaczenia rozdzielni elektrycznych
Oznaczenia pojemników na odpady szkodliwe i niebezpieczne na budowie
2. Pojęcie projekt, etapy projektu
A. Projekt – inaczej zorganizowane ciągi ludzkich działań, które mają doprowadzić do
osiągnięcia założonego wyniku w określonym, skończonym przedziale czasu (z określonym
początkiem i końcem). Projekt zazwyczaj realizowany jest zespołowo, z wykorzystaniem
skończonej ilości zasobów.
B. Dokumentacja projektowa – składa się z:
- projektów wykonawczych,
- projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót
budowlanych,
- planów, rysunków, lub innych dokumentów umożliwiających
jednoznaczne określenie rodzaju i zakresu robót budowlanych
podstawowych oraz uwarunkowań i dokładnej lokalizacji ich
wykonywania,
- przedmiaru robót,
- informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w
przypadkach gdy jej opracowanie jest wymagane na podstawie
odrębnych przepisów.
C. Etapy projektu
- Definiowanie projektu. To czas, w którym dochodzimy do naszych celów,
podstawowych założeń, metod wykorzystywanych w realizacji projektów.
Odpowiadamy na pytania "jak?", "gdzie?" i "kiedy?" i tworzymy ogólny zarys całego
projektu. Na tym etapie buduje się również zespół lub wyznacza osobę, którzy będą
odpowiedzialni za realizację przedsięwzięcia.
- Planowanie projektu. Jest to etap rozwijający wcześniejsze ustalenia. Zespół
projektowy nadaje całemu przedsięwzięciu sens. Opracowywane są szczegółowe
metody i poszczególne, jak najmniejsze zadania, dzięki którym dojdziemy do
konkretnych celów. Tworzona jest również dokumentacja projektowa.
- Realizowanie projektu. W zależności od rodzaju przedsięwzięcia wykonujemy krok
po kroku zaplanowane wcześniej zadania.
- Monitorowanie projektu. Wiele osób się zastanawia: czy trzeba kontrolować projekt w
trakcie jego realizacji? Oczywiście, że tak! Wyłapanie pewnych błędów i dysfunkcji
we wcześniejszych etapach pozwala na ograniczenie kosztów, które mogłyby
wyniknąć po zakończeniu projektu.
- Ewaluacja projektu - analiza realizacji celu projektu po jego zakończeniu z
wytycznymi do ewentualnych poprawek
- Zamknięcie projektu. W zależności od rodzaju przedsięwzięcia możemy tu mówić o
odbiorze zlecenia przez klienta czy sporządzenie raportu dla menedżera. To
tradycyjne metody zakończenia projektu.
D. Główne części dokumentacji projektowej
roboty podstawowe - należy przez to rozumieć minimalny zakres prac, które po wykonaniu
są możliwe do odebrania pod względem ilości i wymogów jakościowych oraz uwzględniają
przyjęty stopień scalenia robót;
grupy, klasy, kategorie robót - należy przez to rozumieć grupy, klasy, kategorie określone w
rozporządzeniu nr 2195/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika
Zamówień (Dz. Urz. WE L 340 z 16.12.2002, z późn. zm.), zwanym dalej "Wspólnym
Słownikiem Zamówień".
Dokumentacja projektowa, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych
oraz program funkcjonalno-użytkowy są odrębnymi opracowaniami, w których wydziela się
tomy zgodnie z przyjętą systematyką podziału robót budowlanych.
W każdym tomie wszystkie strony powinny być trwale spięte i opatrzone numeracją.
Zakres dokumentacji projektowej ustala zamawiający, biorąc pod uwagę tryb udzielenia
zamówienia publicznego oraz wymagania dotyczące postępowania poprzedzającego
rozpoczęcie robót budowlanych wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.).
Dokumentacja projektowa, służąca do opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót
budowlanych, dla których jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę, składa się w
szczególności z:
1)
projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych.
2)
projektów wykonawczych.
3)
przedmiaru robót.
4)
informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w przypadkach gdy jej
opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
E. Co to trójkąt projektu i co pokazuje
trójkąt projektu, zwany również trójkątem ograniczeń, jest zbiorem trzech powiązanych ze
sobą elementów składowych każdego projektu informatycznego: jego zakresu, czasu
realizacji oraz jego budżetu. Wszystkie trzy elementy składają się na czwarty parametr, czyli
jakość projektu.
3. Główne moduły dokumentacji projektowej (I):
A. znormalizowana strona tytułowa